©Editura Acvaria
Toate drepturile rezervate

 










<Inapoi la TEATRU

Propunerea autorului: trupele de teatru de amatori sau profesioniste sau regizorii interesati de punerea în scenă a acestor lucrări, pot lua legătura cu autorul AICI | Despre copyright

Scara
- comedie in patru acte -

Piesa nominalizata la Concursul National de Dramaturgie "Camil Petrescu" (1996)
si la Concursul "Cea mai buna piesa romaneasca a anului 1996" (UNITER si Fundatia Principesa Margareta). Piesa montata pentru Teatrul National de Radiodifuziune in 1997.

REZUMAT | FRAGMENT | MONTARE | CRONICA TEATRALA | TEXT INTEGRAL (PDF) | COPYRIGHT

CARA este o comedie serioasa, bazata pe concediul pe patru zile al unui tanar cuplu. Nu este o calatorie obisnuita. "Scara" urmareste un traseu existential in care cele doua personaje vor descoperi un mare mister al vietilor lor. Cele doua personaje se consuma progresiv in retorica dialogului de zi cu zi, apeland la trimiteri in trecutul lor conjugal, sapand dupa mici-mari amanunte care afecteaza existenta lor comuna. Imbatranesc impreuna in acest drum in sus, intr-o calatorie metaforica pe o scara spre paradis.

Personajele sunt numite generic, El si Ea, iar aventura se petrece in cel mai banal punct de plecare: cei doi urmeaza sa-si petreaca vacanta impreuna, explorand un drum pe o scara necunoscuta. Nimeni nu stie unde duce, dar stiu precis unde incepe. E evident in timpul dialogului ca acest drum nu este unul obisnuit. Ca in orice alte momente cand sotii sunt singuri unul cu celalalt, dialogul exploreaza mai degraba nivelurile banalitatii existentei lor conjugale, dar pana la un anumit punct: o intalnire, ca multe altele in viata unui cuplu, uneori extrem de elocvent. Autorul este interesat de efectul dezastruos al rutinei si banalitatii in viata unui cuplu, un cuplu care macar ar putea incerca sa descopere paradisul promis. Cei doi trebuie sa treaca prin numeroase mici obstacole, trebuie sa se confunte cu vicisitudinile pentru a-si demonstra loialitatea unul fata de celalalt, puterea de a sta impreuna indiferent de ce s-ar putea intampla.

Voiajul metaforic scoate la iveala multe fisuri ale structurii mariajului lor, datorate din felul in care fiecare il priveste pe celalalt, dar numai umorul si afectiunea ii pot ajuta sa treaca peste aceste obstacole. Intalnirea de pe scari cu un cuplu mai in varsta si mai experiemntat sugereaza parabola lui Adam si a Evei, care ii convinge ca scara lor nu duce nicaieri si in nici un caz nu ii duce acolo unde visau sa ajunga. De aceea cei doi se hotarasc sa ramana pe un nivel plat, fara suisuri, fara coborasuri, in viata lor impreuna.